Jak wyczyścić silnik motocykla bez jego uszkodzenia?

Największy problem dotyczy czyszczenia urządzeń wyposażonych w radiatory (np. silniki motocykli), służące szybkiej wymianie ciepła. Po dłuższym okresie eksploatacji w ich użebrowaniu zalega trudno usuwalny brud. Ze względu na skomplikowany dostęp, ich wyczyszczenie jest bardzo trudne i czasochłonne, przez co zwiększa się koszt renowacji.

Wyżej wymienione sytuacje to chleb powszedni wielu specjalistów zajmujących się odrestaurowywaniem starych urządzeń. Od kilku lat coraz częściej korzystają oni z nowej technologii polegającej na czyszczeniu zabrudzonych powierzchni za pomocą suchego lodu. Przy użyciu specjalnej dyszy wysokociśnieniowej wyrzucającej z ogromną siłą drobinki suchego lodu w formie granulatu oczyszczają oni centymetr po centymetrze zadaną płaszczyznę.

Suchy lód wystrzeliwany pod dużym ciśnieniem działa na daną powierzchnię kilkustopniowo, wykorzystując do tego:

– efekt uderzenia (mechaniczne działania lodem na powierzchnię);

– efekt szoku termicznego (wysoka amplituda temperatur pomiędzy powierzchnią czyszczoną a warstwą zalegającego brudu);

– mikroeksplozje (przejście cząstek lodu ze stanu stałego w stan gazowy, któremu towarzyszy kilkusetkrotne powiększenie objętości każdej z nich).

Osłabiona niską temperaturą i częstymi uderzeniami powierzchnia brudu, pod wpływem mikroeksploazji zaczyna pękać i odpadać. W rezultacie nawet mocno zabrudzone powierzchnie takie jak podwozia aut czy ich silniki można doprowadzić do stanu praktycznie fabrycznego (wizualnie). Co więcej metoda ta nie powoduje dodatkowej emisji szkodliwych substancji, jakie towarzyszą wielu innym podobnym metodą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *